رفتار کوروش با قارون کرزوس
آسمون آبی

شهر سارد بعد از ورود ایرانیان به انجا بدون مقاومت تسلیم شد چون کوروش اعلام کرد که هرگاه مردم دست از مقاومت بکشند جان و مال و ناموسشان مصون خواهد بود.

 

کرزوس در کاخ خود دستگیر شد و او را نزد کوروش بردند

قارون را با ریش وسبیل تراشیده وارد تالاری کردند که کوروش با ریش بلند سیاه انجا بر تخت نشسته بود کوروش مثل دیگر ایرانیان ریش میگذاشت، ودرغیر از ایام جنگ یعنی وقتی فراغت داشت ریش خود را فر میزد و ان ریش مجعد میگردید.

قارون بعد از ورود به زبان بابلی گفت: سلام بر تو ای صاحب اختیار تو فتح کردی و من شکست خوردم و به همین جهت تورا صاحب اختیار خود میدانم.

کوروش به همان زبان جواب داد:سلام بر تو ای کرزوس، بیا و بنشین. به دستور کوروش مصطبه ای اوردند و قارون نشست،کوروش گفت: ای قارون سخن بگو.

پادشاه شکست خورده ی لیدی گفت: مدتی قبل از این هنگامیکه سولون، حکیم یونانی زنده و در نزد من بود، از او خواستم به من اندرزی بدهد،و او در جوابم گفت که سرنوشت ادمی این است که همواره بدبخت باشد ، و نیکبختی چیزی نیست جز متارکه بین دو بدبختی و امروز میفهمم که او درست میگفت،چون تا دیروز پادشاه بودم و خدم داشتم و امروز مردی هستم اسیر و نمیدانم غذای امروزم چه خواهد بود و امشب کجا خواهم خوابید

کوروش گفت: تو امروز هم مثل دیروز غذا خواهی خورد و مثل دیشب خواهی خوابید و زن ها و خدمه ات با تو خواهند بود

قارون گفت: ایا قصد داری مرا محبوس کنی؟ کوروش گفت: نه من تو را در این شهر ازاد میگذارم و فقط از تو دو چیز میخواهم، اول اینکه قسمتی از زر و جواهرات خود را به من بدهی که بین افسران و سربازانم تقصیم شود من گفتم که از تاراج این شهر خودداری کنند و کسی را به قتل نرسانند و اسیر نکنند ولی سربازان من غنیمت جنگی میخواهند و اگر من به انها غنیمت جنگی ندهم سر از فرمان من خواهند پیچید قارون گفت: من نیمی از گنج خود را به تو میدهم کوروش گفت: دومین چیزی که من از تو میخواهم این است که مبادرت به جمع اوری قشون و جنگ ننمایی،قارون گفت: من تاروزی که زنده هستم علیه تو ودوستانت مبادرت به جمع اوری سپاه و جنگ نخواهم کرد(وتاریخ گواه بزرگ منشی و صلح دوستی پادشاه ایران است)

برگرفته شده از خلاصه ی ده هزار سال تاریخ ایران با تلخیص



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 6 شهريور 1390برچسب:, :: 21:52 :: نويسنده : مهسا

درباره وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آسمون آبی و آدرس asemane-abi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 472
بازدید کل : 91518
تعداد مطالب : 45
تعداد نظرات : 76
تعداد آنلاین : 1